به گزارش روابطعمومی اداره کل به نقل از دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ دکتر ابراهیم نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در افتتاحیه اولین دوره طرح ملی مهارتافزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با بیان اینکه در بدو ورود کلیه دانشجویان به دانشگاهها اطلاعات دقیقی از دانشجویان در ابعاد مختلف اخذ می کنیم، تا با این رصد خردمندانه، امکان برنامه ریزی بهتری برای رشد و ارتقای دانشجویان عزیز را داشته باشیم، گفت: اکثریت دانشجویان فاقد توانمندی های مهارتی و فنی منجر به درآمدزایی هستند و وابستگی اقتصادی دانشجویان به خانواده مبداشان تا سالهای بعد امتداد می یابد.
وی با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان تلاش دارد انواع مختلفی از برنامههای متنوع را برای دانشجویان برگزار کند تا دانشجویان از لحاظ سلامت روانی، اجتماعی، آموزش های تکمیلی، مسابقات نخبگانی، ورزشی و مهارتی توانمند شوند، افزود: در دانشگاه میراثدار نواقصی هستیم که در ایجاد آن، نقشی نداریم چرا که در خانواده و نهادهای قبل از دانشگاه، ضعف های جدی وجود دارد مثلا ساختار آموزشی قبل از دانشگاه به دانش آموز یاد نمیدهند چگونه درس بخوانید، یاد نمی دهد چگونه تغذیه کنید، یاد نمی دهد چطور سلامت خود را حفظ کنید، یاد نمی دهد راه و رسم شیوه زندگی سالم در ابعاد روانی و فردی و اجتماعی و جسمانی و معنوی چگونه است و حداقل یک یا چند مورد مهارت عملی برای کسب درآمد را در کنار درس، به دانش آموز نمی آموزد.
معاون امور دانشجویان داخل اضافه کرد: مشکل اصلی اشتغال در کشور بی مهارتی افراد است، نیروهایی که به دلیل نداشتن مهارت، نمی توانند در جایی کار کنند و تا سالها، وابستگی اقتصادی به والدین خود دارند و نمیتوانند اشتغالزایی مطلوبی داشته باشند و نیز باعث کاهش عزت نفس، کاهش در احساس ارزشمندی، افزایش نا امیدی، احساس مفید نبودن در جامعه، احساس بی خاصیتی و سربار خانواده بودن برایشان ایجاد شده و ضمن آسیب جدی به سلامت روان، مطالبه میز اداری مخصوص به خود را دارند، چون ما آنها را صرفا پشت میزنشین تربیت کرده ایم، اینگونه افراد نمی توانند برای رشد و حرکت کشور گام موثری بردارند.
وی با بیان اینکه نگرش سازمان امور دانشجویان و رویکرد عالمانه ریاست محترم سازمان، مبتنی بر شواهد علمی، افزایش مهارتهای ضروری و ایجاد توانمندیهای لازم در دانشجویان است، گفت: بهطوریکه دانشجو پس از فارغالتحصیلی مهارتهایی را در کنار تخصص خود فراگرفته باشد تا در آینده معطل استخدام نباشد و شاهد نسل جوان قابلتر، با امکان تشکیل خانوادههای سخت کوش و توانا و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی باشیم.
دکتر نعیمی با بیان اینکه اولین دوره مهارت افزایی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه ها با هدف پر کردن این خلاها در سازمان امور دانشجویان طراحی شده و با همراهی همدلانه دانشگاه هنر اسلامی تبریز اجرایی شد، ادامه داد: دانشجو باید مهارتی بیاموزد که از آن کسب در آمد کند، آموزش های تئوری صرفا ذهنی است؛ اما مهارتهای عملی و خلاقانه است که شغلآفرینی میکند.